Taşıt sahiplerinin güvenlik, verimlilik ve konfor beklentilerini karşılayan en önemli hususlardan biri de lastiklerin kontrollü ve dengeli olmasıdır. Buna bağlı olarak araç lastiklerinin içerisinde tutulması gereken basınçlı hava miktarının belirli bir düzeyde olması önemlidir. Kullandıkları aracın seyir durumunun her koşulda elverişli olmasını arzu eden sürücülerin, fazlasıyla merak ettiği konulardan biri de “Hava basıncı nedir? sorusunun yanıtıdır. Oto lastik basıncı için verilecek detaylı yanıt ise lastiklerin hareket gücünü yola aktaran, manevra kabiliyetini optimum düzeye çıkaran, dengeli, yakıt tasarrufuna katkı sağlayan, kontrollü ve konforlu sürüş yaşatan havanın belirli psi değerindeki miktarı şeklindedir. Lastiğin şişmesi için içerisinde basılan havanın basıncı, açık havadaki basınçtan yüksektir.
Basınç birimi olarak kullanılan Psi: araç lastiklerinin içerisinde bulunan havanın miktarını rakamsal oranlarda gösteren ölçü değeridir. Psi’nin açılımı “Pounds Per Square Inch” olarak geçer ve İngiliz tartı sisteminde yer alan birimler çerçevesinde oluşturulan basınç veya gerilim birimi olarak tanımlanır.
Psi ve Bar olarak kullanılan kısaltma sembollerinin her ikisi de basınç ölçü birimi anlamına gelir. Bazı araçların içerisinde ya da kullanım kılavuzlarında Psi şeklinde yazılan rakamsal değerler bazı araçlarda Bar şeklinde yazılır. Aralarındaki temel fark ise Psi, inç kare başına düşen libre (yarım kg’a denk olan bir ağırlık birimi) miktarı, Bar ise neredeyse deniz seviyesine yakın olan atmosfer basıncı değerindeki basınç birimidir. 1 bar, 14.50 psi değerine eşittir. Bu durumda lastiklere hava basmanız gerektiğinde “Bar” değerini “Psi” birimine çevirmeniz gerekir. Lastik hava basıncı belirlenirken etkili olan unsur, araçlara takılması uygun olan lastiklerin boyutlarıdır. Taşıtların özellikleri dikkate alınarak belirlenen lastik basınç tablosu sayesinde aracın yapısına ve lastiklerine uygun Psi değerlerinin öğrenilmesi mümkündür. Lastik hava basıncını düşüren başlıca faktörler şunlardır:
Lastik boyutları doğrultusunda sabit oranlarda tutulması gereken araba lastik basıncı, aracın taşıdığı yüke uygun niteliklerde belirlenir. Araç markaların modellerini oluşturan segmentler, farklı lastik ölçülerine sahip olduğu için, lastiklerin basınç değerleri de araçtan araca değişkenlik gösterir. Verilen bilgiler ışığında “Lastik havası kaç olmalı?” sorusunun yanıtı ise Psi hava basıncı oranlarının, taşıtların karoser özelliğine uyum sağlayan lastiklerin ebatlarına uygun değerlerde olması gerektiğidir. Lastik hava basıncı hesaplama işlemi yapılırken Bar değeri Psi’ye çevrilir. Bunun için 1 bar’ın 14.50 psi değerinde olduğunu belirtmekte yarar vardır. 1 psi’nin Bar değeri ise 0.06895 olarak ifade edilir. Basınç hesaplama yöntemine örneği vermek gerekirse; kullandığınız taşıtın iç kapı bölümünde yazan Psi değeri 2.2 rakamı ise bu sayının 14.50 bar ile çarpımı, 31.9 sonucunu vereceği için lastiğinizi hava basıncının 32 psi olması gerektiği anlaşılır.
Her araçta lastik boyutlarına göre değişkenlik gösteren lastik hava basıncı tablosu; yeni taktırdığınız lastiğin kullanma kılavuzunda, sürücü kapısının iç kısmı, kaporta altı bilgi kâğıdı ya da benzin deposu kapağı gibi yerlerde yazar. Örneğin, Sedan kasa türüne sahip taşıtlarda ortalama 2 kişi seyahat edenlerin ön ve arka lastikleri 31 psi olacak şekilde sabitlenebilir. Yüklü seyahat edilen durumlarda ise “Araba lastik havası kaç olmalı?” sorusunun yanıtı oldukça önemlidir. Yine Sedan kasa örneğini baz alarak; araç içinde bulunan 4 ila 5 kişilik insan sayısı ya da bagaja yük yerleştirilmesi durumlarında ise ön lastiklerin 35 psi, arka lastiklerin de 38 psi değerine getirilmesi önerilir. Ayrıca sürekli gittiğiniz oto bakım servisinizden ya da lastikçinizden de olması gereken hava lastik basıncı hakkında en doğru bilgiyi kolayca alabilirsiniz.
Otomobil lastik basıncı ölçüm işlemleri, taşıtların rutin bakım uygulamaları arasında olmakla beraber ayda bir kez mutlaka kontrol ettirilmesi önemlidir. Düzenli ölçüm işlemleri hem sizin hem de sevdikleriniz açısından gerek mal gerekse can kaybına neden olabilecek sürüş risklerinin minimize dilmesine olanak verir. Araç lastikleri normal şartlar altında bile ayda ortalama 1 psi, yani 0.076 bar oranında basınç kaybına maruz kalır. Sürücülerin basınç durumunu kontrol altında tutmaları için özel olarak geliştirilen hava basınç ölçer mekanizmaları üç çeşittir. Genellikle 5 ila 99 psi aralığında ölçüm kapasitesine sahip olan lastik hava ölçer modelleri kadran, çubuk ve dijital özelliklerde üretilir. Kullanmayı tercih ettiğiniz cihazın göstergesine yansıyan verileri değerlendirirken, aracınızın şoför tarafındaki iç kapı kısmına yerleştirilen, lastik hava basıncı tablosu oranlarını dikkate alabilirsiniz. Dilerseniz kalem görünümlü ürünleri, dilerseniz gece görüş rahatlığı sunan ışıklı, sesli ve LED göstergeli lastik hava basınç ölçer teknolojilerini seçebilirsiniz.
Kullanım pratikliğinin yanı sıra işlevsel detaylarla donatılan hava basıncı saati tercihi yaparken kaliteli ve güvenilir markaların ürünlerini değerlendirmeniz oldukça önemlidir. Bu sayede lastiklerinizde olması gereken hava basıncı değerlerini doğru şekilde ölçümleyebilirsiniz. Lastik basınç göstergesi, 2007 yılından sonra üretilen tüm araçlarda bulunur. Ayrıca göstergesi bulunmayan araçlara, sonradan sensörlü basınç sistemi taktırılması mümkündür. Otomobilinizle seyir halindeyken lastik basıncının düştüğünü, ters at nalı şeklindeki ikaz lambasının yanması sayesinde rahatlıkla anlayabilirsiniz. Böylece trafikte seyrederken hem ulaşım güvenliğinin maksimum düzeyde kalmasını hem de yakıt tüketiminin optimum verimlilikte olmasını sağlayabilirsiniz.
Taşıtların lastiklerine hava basmak için benzin istasyonlarında bulunan hava pompası mekanizmaları kullanılabilir. Para haznesine demir para atılarak çalışan sistemler, birkaç dakikalık süreler şeklinde, lastiklerin içerisine hava basılmasına imkân sunar. Aracınızın lastiklerine hava doldurmadan önce, uzun yol katetmiş sıcak lastiklerin yaklaşık 30 dakika kadar soğuması beklenir. Tekerleklerin jant kısmında yer alan lastik çıkıntı (supab sapı) üzerinde bulunan plastik ya da metal kapak açılır. Pompanın hortumundaki hava çıkış ucu, supab yatağına baskı uygulayarak yerleştirilir. Sıkıca tutulan pompa ucu, lastiğe basınçlı hava iletirken Pompa hortumu lastiğin hava supabına bastırıldıktan sonra yeterli miktarda hava girişinin gerçekleşmesi sağlanır. Otomobil modellerine göre genellikle araçlara, 31 veya 35 psi arasında değişkenlik gösteren oranlarda hava doldurulur. Hava doldurma işlemi sırasında, aracınızın lastiğine ne kadar hava basıldığını görmek için pompa teknolojisinin basınç ölçer kısmındaki ibreye bakabilirsiniz.